SLUŽBY PRO ŠKOLY

Besedylekce informačního vzdělávání na školní rok 2025/2026 zde naleznete v průběhu měsíce září.

Na této stránce naleznete nabídku lekcí informačního vzdělávání, tematických besed a literárních procházek, které Knihovna města Ostravy poskytuje školám. 

Cílem lekcí informačního vzdělávání je hravou, nenásilnou formou naučit děti, žáky a studenty orientaci v knihovně, seznámit je s nabízenými službami, s podmínkami půjčování a registrace, jak pracovat s knihami a textem, vyhledávat a rozlišovat informace, umět je hodnotit a dále používat

Besedy jsou navrženy jako podpora rozmanité škály školních předmětů – od angličtiny, přes výtvarnou výchovu až po zeměpis, s největším důrazem na český jazyk, literaturu a rozvoj budoucího čtenářství.

Knihovna města Ostravy podporuje v rámci svých programů témata mediální gramotnosti, robotiky, udržitelnosti a historie regionu. Děje se tak v souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, Koncepcí rozvoje knihoven ČR 2021–2027, Standardem pro dobrou knihovnu 2024, Strategií udržitelného rozvoje ČR 2030Strategií vzdělávání města Ostravy 2030. Konkrétní nabídka programů v jednotlivých pobočkách se liší. Besedy a lekce informačního vzdělávání zahrnují:

  • akcent na udržitelnost, který rozvíjí u žáků a studentů povědomí o ochraně životního prostředí a šetrném nakládání se zdroji, energiemi, surovinami a odpady; podporuje občanskou odpovědnost a zájem o řešení globálních i lokálních environmentálních, sociálních a ekonomických výzev,
  • orientaci na region, jež seznamuje uživatele s klíčovými událostmi, osobnostmi a památkami Ostravy a jejího okolí; umožňuje poznat kulturní a sociální dědictví, které utvářelo identitu našeho kraje. Prostřednictvím porozumění místním tradicím podporuje lokální patriotismus a motivaci k aktivnímu zapojení do života komunity,
  • podporu kritického myšlení, které umožňuje posuzovat, vyhodnocovat, vysvětlovat a vytvářet informace, např. analyzovat různé typy mediálních sdělení, porozumět jejich významu, dokázat posoudit jejich relevanci a důvěryhodnost,
  • povědomí o funkci médií a mediálním obsahu, tedy jak a proč vznikají mediální sdělení, jak funguje mediální průmysl, kampaně, mediální instituce, význam médií pro fungování společnosti a demokracie,
  • znalost bezpečného pohybu v kyberprostoru, což znamená dovednost předcházet zneužití osobních údajů, vědět, jak se bránit kyberšikaně, sextingu, manipulacím, dezinformacím, digitálním závislostem apod.,
  • seznámení s ozoboty, robotickými hračkami, které umožňují atraktivní formou rozvíjet logické myšlení, kreativitu a zároveň učí základy programování a robotiky.